Hoe zijn we te volgen en te bereiken ?
Starlink
Elon Musk is een vreemde snuiter, maar wat hij met Starlink heeft weten te bereiken is toch wel héél mooi en handig voor reizigers: overal ter wereld breedband internet via een satellietverbinding.
Uiteraard hebben we een starlink set aan boord waardoor we dus in principe bereikbaar zijn de normale on-line diensten (whatsapp, mail, VOIP-bellen, etc.)
AIS staat voor Automated Identification System. Alle schepen met dit systeem aan boord zenden hun naam, id, positie, koers en snelheid via een VHF-kanaal zodat schepen, verkeersposten (etc) om hen heen deze gegevens kunnen zien. Zo kun je ´zien´ wat er om je heen vaart en of er een aanvaring dreigt en elkaar aanroepen om uitwijken te regelen.
Nu is er ook een site die deze gegevens verwerkt en zichtbaar maakt: www.marinetraffic.com . Op deze site kun je alle schepen zien met AIS. Er zit een zoekoptie op om te zoeken naar scheepsnaam. Ons schip is nu nog geregistreerd als 'Wilma'. Zoek je hier op dan zie je onze positie op de kaart. Dit werkt wereldwijd mits we niet te ver uit de kust zijn. Je kunt ook op ons MMSI nummer zoeken: 244057019
Zie je een paars wiebertje dan liggen we stil, zie je een paars driehoekje dan varen we. Zie je een lichtpaars wiebertje dan worden we niet ontvangen (AIS staat uit, of we zijn buiten bereik) en geeft het wiebertje de laatst ontvangen positie weer.
Nu werkt AIS via de VHF (net als de marifoon) en hiervan is het bereik beperkt tot een kilometer of 40. Dat betekent dat we dus op wat langere oversteken niet zichtbaar zijn op de AIS. Dit is dus geen reden tot zorgen maar normaal.
Via WinLink Position reports
We hebben ook een korte-golf zend- /ontvanginstallatie aan boord. Hiermee hebben we, afhankelijk van de atmosferische condities, wereldwijd bereik. Deze installatie heeft ook mogelijkheid tot dataverkeer bijvoorbeeld voor e-mail en het opvragen van weerberichten (als back-up voor de Starlink), maar ook voor het doorgeven van positie rapporten. Deze zijn dan hier te zien:
Je moet dan zoeken op ons callsign. Dit is : PD0GG (staat voor Papa Delta Zero Gulf Gulf).
Dit doorgeven van position reports werkt niet automatisch zoals met AIS, maar alleen als we zelf eentje versturen via de kortegolf zender. We zullen dit proberen dagelijks te doen op de grotere oversteken maar e.e.a is afhankelijk van zendcondities.
In havens en dicht bij de kust werken onze mobiele telefoons.
Anneke : + 31 6 17 33 80 17
Robert: + 31 6 28 82 71 69
Het zijn Europese abonnementen waarmee we aan de overkant niet gratis kunnen bellen of gebeld kunnen worden. Als je ons via de telefoon wil bereiken, stuur dan een SMS: deze ontvangen is gratis. We kunnen dan terugbellen via een lokale SIM, of wanneer we internet-verbinding hebben.
Dank zij Starlink zullen we ook normaliter via e-mail bereikbaar zijn.
Robert: holrobert@hotmail.com
info@zeilenderwijs.nl
Als we buiten bereik van WIFI en mobiele telefonie zijn:
In principe niet, maar:
Inmarsat telefoon:
We hebben een Inmarsat satelliet-telefoon. Deze heeft over de hele wereld bereik omdat ie rechtstreeks met satellieten verbindt. Er naar toe bellen is erg duur en enkel voor noodgevallen maar je kunt wel gratis SMS versturen. Dit kan via de Inmarsat site:
· via de inmarsat site:
bij 'To' vul je ons telefoonnummer in en de rest wijst zichzelf
ons telefoonnummer is
870776472319
870776472319
Als we een SMS ontvangen op de Inmarsat SMS-en of bellen we niet terug. Indien van toepassing kunnen we als weer bij land in de buurt zijn terugmailen of bellen via de normale telefoon. De Immarsat gaat alleen aan bij grotere oversteken.
Nota bene:
De inmarsat is natuurlijk ook voor noodgevallen. Directe familie en een paar andere belanghebbenden weten hoe ons te bereiken op open zee in spoed- en noodgevallen via korte-golf e-mail en satelliet-telefoon.
Heb je een spoed- of noodgeval, benader dan een direct familielid en vraag hen voor jou een bericht te sturen.
No comments:
Post a Comment